
Picit a meskrl 1.

Nem tudom Ti hogy vagytok ezzel, de n mg a mai napig is szeretem a mesket. Szerintem kevs az olyan ember, aki nem. A mese csodlatos-varzslatos vilg, melyben mindig a jo gyz s ez szerintem mindenkinek tetszik. Ht ezrt ugy gondoltam csinlok n itt egy kis mese birodalmat, melyben megmutatom nektek, mely mesk voltak azok, amiket n szerettem nagyon s a mai napig bennem lnek. Valszn, hogy egy menpontban nem fogok elfrni.Ezrt kett biztos lesz vagy akr tbb is. Szeretnk egy msik mess menpontban videkat is betenni, hogy kicsit vissza tudjunk emlkezni a rgi jo kis meskre. Mert nekem a rgi mesk azrt mgiscsak jobban tetszenek, br a maiak kztt is akad nhny, ami tetszik nekem is.

Pr sz a meskrl
A legjabb kutatsok eredmnyei szerint az, hogy hogyan tud boldogulni az ember az letben, leginkbb a szemly rzelmi intelligencijtl fgg. Az rzelmi intelligencia megszerzsnek alapvet felttele, hogy a gyermek rzelmi biztonsgban njn fel. rzelmi biztonsgot pedig csak a megfelel emberi kapcsolatok nyjthatnak. "A kisgyerekkori biztonsg megadsval kezddik teht az rzelmi intelligencia kibontakoztatsa, s folytatdik a szabad jtkban s a mesehallgatsban, amelyekben a gyerek rzelmileg tfttt bels kpekkel vesz rszt. Ezek a bels kpek segtik hozz ahhoz, hogy feldolgozza a vilgrl s sajt bels vilgbl nyert tagolatlan benyomsokat, s mindig jra tagolja."
A gyermek letben teht a mese nagyon fontos szerepet tlt be. Segti a szmra tl bonyolult vilgban trtn eligazodst, az lete sorn felmerl problmk megoldsnak megtallst, ezenkvl tmutatul szolglhat erklcsi krdsekben, fejleszti kpzelett, elvarzsol, valamint kivlan szrakoztat.
A mesk ltalban azt "zenik" hallgatiknak, hogy az letben felmerl problmk ell nem kitrni kell, hanem btran szembeszllni velk, legyzni ezeket. Mikzben a gyermek hallgatja a trtnetet, azonosul a fhssel, kinek tulajdonsgait nmagnak rzi. "A kisgyerek, miutn eljutott az rzelmeknek arra a fejldsi fokra, ahol mr ms emberek sorsa is rdekli t, a mesben ismerkedik meg a msokrt val aggodalom, az rvendez egyttrzs rzelmeivel, az igazsgossg, a btorsg, a hsg fogalmval, az elnyom erszak elleni gyllettel, s megszerzi magnak azt az optimizmust, melyre a gonosz hatalmak elleni kzdelemben majdan szksge lesz."

Mivel a mesk zenete, mlyebb rtelme sokkal sszetettebb, mint gondolnnk, egyltaln nem mindegy, melyik gyermeknek mit meslnk. " A npmesk, tndrmesk egyszerek, a gyermek szmra rthetek, mgis tartalmaznak - a vals trtneten tl - mgttes jelentst. Nem a klvilgot akarjk fotszeren brzolni, hanem a vilg valamilyen lnyeges vonatkozsrl szlnak szimbolikus formban." Mint tudjuk, a gyerekek klnbz fejldsi szakaszokon mennek t. Abbl, hogy gyermeknket ppen milyen problmk foglalkoztatjk, kvetkeztethetnk arra, milyen mesk rdeklik, s ez rmutathat arra is, hol tart jelenleg a fejldsben. Hagyni kell teht a gyermeket, hogy vlaszthassa ki a magnak tetsz mest, sajt elkpzelseinket nem szabad rerltetni. Viszont, ha rtallunk a szmra megfelel mesre, biztosak lehetnk benne, hogy gyakran kell majd estrl estre ugyanazt elmeslni neki. Taln ebben is hasonlt a mese a jtkra; ezen bell is a szerepjtkra; hiszen egy - egy szerepjtkot is jtszhat gyakran akkor a gyermek, ha valamilyen kellemes lmnyt akarja jra s jra tlni, illetve ha a rossz, flelmetes lmnyeinek feldolgozsra van szksge. Ezltal a rmiszt, flelmetes jellegbl veszt a dolog. A mese segthet abban is, hogy a mest gyakran hallgatva, tudomsul vve a gonosz veresgt, cskkenjenek tudattalan flelmei az ltalnos gonosszal szemben.

A mesk sokfle problmt vetnek fel; tallkozhatunk jsggal, gonoszsggal, szerelemmel, rulssal, kzdelemmel, stb. ltalban a mesk a j gyzedelmvel, a rossz buksval vgzdik, ami azt kzvetti a gyerek fel: vlaszthatsz, j vagy-e vagy rossz, de rossznak lenni egyltaln nem ri meg. A tanulsg azt sugalmazza, rdemes jnak, becsletesnek, igazsgosnak, jszvnek lenni, mert akkor hozzjuthatsz a megrdemelt jutalomhoz.

A mesk kztt igen klnleges helyet foglalnak el a Grimm testvrek ltal gyjttt s lejegyzett npmesk. Milyen htkznapi problmk vannak jelen a Grimm mesk mlyebb rtegeiben ?

Az egyik ilyen az un. dipusz-komplexus problmja, ami a 3-5 ves gyermekek sajtossga: a gyermek szoros ktdst mutat ellenkez nem szljhez, viszont a vele azonos nem szlvel kapcsolatos rzelmei ambivalensek; szereti t, felnz r, ugyanakkor "gylli", mert miatta nem birtokolhatja korltlanul az ellenttes nem szlt.
A mesk megprblnak megoldst sugalmazni erre a problmra, ahogyan pldul a "Hrom toll" cm Grimm mese zeni: ne apd helyt akard elfoglalni, hanem keresd s talld meg a sajt boldogsgodat! A "Piroska s a farkas" cm mesben is megjelenik az diplis-problma, mellyel Pirosknak mg nem sikerlt leszmolnia; titokban vgyik r, hogy apja, akit itt a farkas szimbolizl, csbtsa el. A "Hfehrke" cm Grimm-mesben szintn tallkozhatunk a jelensggel; itt (is) a vadsz kpben jelenik meg az apt szimbolizl frfi, aki ahelyett, hogy vgrehajtan kirlynje parancst, hogy meglje a lnyt, inkbb szabadon engedi. A lny ebbl azt rezhette, t vlasztotta a frfi, hiszen mell llt az anyval (mint vetlytrssal) szemben. Ugyanakkor felbukkan a serdlkor gyerekekben lv titkos vgy; az azonos nem szltl szebbnek, jobbnak lenni vgya. A "Libapsztorlny" cm mese arra figyelmeztet, hogy a bntets elkerlse rdekben fel kell hagyni a prblkozssal, hogy az ellenkez nem szlt kisajttsa a gyermek.

A "Hamupipke" cm mesben az diplis - problma mellett a kivettsnek is tani lehetnk: itt mr nem az anya az, akivel versengenie kell a lnynak; a vetlytrs immr a gonosz mostoha kpben jelenik meg. Szmos ms mesben a finak sem az apval kell megkzdenie, hanem a srknnyal; diplis flelmeit a fi teht a srknyra vetti.
A mesk segtenek a gyermeki dh, agresszi feldolgozsban is. Minden gyermek tallkozott mr azzal az rzssel, ami akkor jelentkezik, amikor a szl, pldul az anya teljesen kivetkzve nmagbl kiabl, veszekszik gyermekre. A gyermek gyakran nem is tudja felfogni e cselekvs okt; csak azt veszi szre, hogy szeretett anyja hirtelen fenyeget riss vltozik. Ez a mesben (pl." Hfehrkben") gy olddik fel, hogy az anya helyett megjelenik a gonosz mostoha, csupa eltlend, rossz tulajdonsggal. s egy ilyen mostohra mr szabad haragudni. gy az anya megmarad annak, ami eredetileg volt: szeretetremlt, kedves, megrt lnynek, akit csak szeretni lehet.

A szlkkel val kapcsolat problmjra bukkanhatunk a "Jancsi s Juliska" cm mese elemzse sorn. Ahogyan Jancsi s Juliska, gy minden gyermek fl a magramaradstl, attl, hogy szlei elhagyjk. De az is tny, elbb vagy utbb a gyermekek felnnek, s meg kell tallniuk az letben val boldoguls eszkzeit.
A "Jancsi s Juliska" cm mesben tallkozhatunk a gyermeki szorongs sal is. Flelem a sr, stt erdtl, mely szimbolizlhatja a gyermek szmra a felnttek kiismerhetetlen, bonyolult valsgt, de akr egy jszakai felbreds, felriads ltomsait, flelmeit is. A magra maradstl, a szl elvesztstl val flelmet minden gyermek tli. Taln kisgyermekkorban a legrmisztbb ennek a lehetsge, hiszen az egszen kicsi gyermek kptelen nmagrl gondoskodni, teht szmra az egyedl marads egyet jelent a halllal. Ugyanakkor egy risi erdben egyedl maradni, eltvedni jelkpezheti azt, hogy az ember keresi nmagt. Az otthon (akaratlagos vagy akaratlan) elhagysa (pl. a "Libapsztorlny") a fejlds szksgessgt, a prbattelek, amelyeket ki kell llnia vndorlsa sorn a hsnek a fejlds kzben felmerl problmk, dilemmk megoldst jelkpezik. A "Piroska s a farkas" cm mesben konkrtan jelenik meg a szorongs: a flelem attl, hogy a kislnyt a farkas felfalhatja.


|