
Picit a meskrl 2.

A szerelem, mint az let velejrja is megjelenik sok Grimm-mesben is. Mind Hfehrkt, mind Csipkerzsikt, mind pedig Hamupipkt szerelme mentette meg sanyar sorstl. A megmentk letk kockztatsval, minden veszllyel dacolva kzdenek szerelmkrt. A szerelmes frfiakat pedig nem tntorthatja el semmi a vgyott kedves megszerzstl: sem a rongyos ruhzat (Hamupipke), sem a szegnysg (Hfehrke). Mindegyik hs tudja, hogy a legfontosabb a bels jsg.
Szintn az rzelmek fontossgra hvja fel a figyelmet a "Bkakirly" cm mese, amelyben a kirlylny grete ellenre sem teljesti a bka krst; ahelyett, hogy maga mell fektetn a bkt, undorodva tle falhoz vgja. Az rzelmek itt gy jelennek meg egyrszt, hogy a bka tvltozsa a szerelem hatsra trtnt meg, amibl lthatjuk, mire kpes ez a mly rzs. Msrszt arra hvja fel a figyelmet a mese, hogy ahhoz, hogy ksbb szeretni tudjunk valakit, kell, hogy rezznk irnta valamit. Sokszor elg, ha ez az rzs gyllet, hiszen az megvltozhat szeretett.

A szerelem mellett a szexualits tmjval is tallkozhatunk a mesben. Erre plda a "Piroska s a farkas" cm mesnek az a rsze, amikor a farkas felfalja a fhs kislnyt. Bruno Bettelheim errl gy r: " A Grimm - fle vltozatban a farkas viselkedse akkor vlik rthetv, ha felttelezzk, hogy elszr el kell tntetnie a nagymamt ahhoz, hogy Piroskt megkaphassa. Amg a (nagy) anya a kzelben van, Piroska nem lehet az v. De amint egyszer a (nagy) anyt eltette lb all, gy rzi, megnylik eltte az t, hogy kilje azokat a vgyait, amelyeket el kellett fojtania, amg az anya a kzelben van." (A mese bvlete s a bontakoz gyermeki llek 179. oldal) Vilgoss vlik az is, brmennyire nem szeretik a szlk, hogy gyermekeik szexulis vgya felbredjen, a szemlyisgfejlds bizonyos szakaszban termszetess vlik ezen vgyak megjelense. A fszerepl lnyok felnvekedsnek is tani lehetnk, hiszen pldul Hfehrke a trtnet elejn mg kislny volt, s felnvekedvn gynyr fiatal lnny vltozott, majd a trtnet vgre rett nv, felesgg. Ezek a tnyek utalhatnak arra, hogy a gyermekek felnttekk vlshoz sok fejldsi cikluson mennek keresztl, mikzben gyakran talljk szemben magukat klnfle problmkkal.

Csipkerzsika fejldse sem llt meg rkre, csupn a szzves lom tknak hatsra ksbbi idpontra tevdtt. Mind Hfehrke, mind Csipkerzsika tesik a szemlyisgfejlds un. ltens szakaszn, amely a kisgyermekkor utni, a felnttkorra val felkszls ideje. A szemlyisgfejlds bonyolultsgra, fokozatossgra hvjk fel a figyelmet az olyan mesk, amelyekben egytt indulnak vndortra testvrek, bartok. Megfigyelhet, hogy az tra indulk ltalban (ha nem egyedl) ketten, illetve hrman vannak a (Grimm) meskben (is). Mint tudjuk, Sigmund Freud a szemlyisg szerkezett hrom rszre tagolta: az egyik rsze az sztnn, a msik az n, a harmadik pedig a felettes n. Az sztnn az rmelv alapjn mkdik az emberben, s tulajdonkppen a biolgiai szksgletek kielgtst szorgalmazza. A felettes n az nbl fejldik ki; azokat a normkat, szablyokat, erklcsi rtkeket foglalja magba, amelyeket az egyn a trsadalommal, a szlkkel val rintkezs sorn elsajtt, magv tesz. Lelkiismereti funkcit testest meg. A felettes nnkkel nem rendelkeznk szletsnktl fogva, kisgyermekkorban is mg szleink ltjk el a felettes n feladatt. A felettes n a szemlyisgfejlds sorn alakul ki. Ez a hrmassg jl tkrzdik pldul a "Mhkirlyn" cm mesben, ahol hrom testvr indul tnak, vagy "Az okos kis szablegny"-ben, amelyben hrom szablegny prbl szerencst. Egyrszt mindkt mese legkisebb hse jelkpezi a mg retlen szemlyisget, amelyikben mg nem alakult ki a felettes n. Mindegyik mese arra int: az nnek ahhoz, hogy helyesen cselekedhessen, hallgatnia kell mind az sztnnre, mind az nre. Csak gy alakulhat ki az egyensly, amire a feladatok, problmk megoldsra az embernek szksge van.

Szintn a szemlyisg sszetettsgt segtenek megrteni azok a mesk, amelyekben testvrekrl, a testvrek sszetartozsrl olvashatunk. Ilyen mese az "ztestvrke", valamint ide tartozhat a "Jancsi s Juliska" cm mese is. Ezekben a meskben tani lehetnk, hogy kezdetben a gyermekeket szinte kizrlag csak az rmelv vezrli; nincs felettes n, lelkiismeret, ami lljt parancsolna. Idvel, a fejlds hatsra mr nem azrt nem cselekszik helytelenl a gyermek, mert anyja lthatja, hanem azrt, mert azonosul a szli tekintllyel. Az "ztestvr" cm mesben a kisfi tevkenysge kpviseli az sztnn munkjt, mg a leny az n s a felettes n parancsai szerint l. Amikor a fi az sztnei alapjn dnt, zz vltozik. Az tok all csak gy szabadulhat, csak akkor vlhat rett szemlyisgg, ha az sztneit prblja egyenslyba hozni szemlyisge msik kt dimenzijval. Az is vilgoss vlik ezen mesk megrtse sorn, hogy a vilgban val boldogulshoz nem elg, ha csak megrtjk lelknk mkdst, hanem ezeket az ismereteket akarni s tudni kell alkalmazni letnk sorn.

A szexualitssal, a szexulis rssel kapcsolatos a tbb mesben is felbukkan vrcsepp. (Pldul: "Libapsztorlny", "Csipkerzsika") A vr a nemi rettsget, az els menstrucit jelkpezi, s azt, hogy nem szabad flni a nemi rettsg ezen jelnek megjelenstl, hiszen br pillanatnyilag nem a legkellemesebb dolog, de a ksbbi, igazi boldogsg (anyv vls, gyermekvllals) alapvet felttele.
A fltkenysg is, ami sokak letnek megkesertje, felfedezhet a Grimm - mesk rtelmezse sorn. A "Hfehrke" cm mesben a fszerepl lenyt azrt ri megprbltatsok egsz sora, mert mostohaanyja fltkeny r. Ebben az esetben nem csak a szpsgre val fltkenysgre kell gondolni, hanem a nevelapnak a lnya irnti rzelmeire val fltkenysget is. Ugyanakkor a mese megmutatja: aki fltkenysgvel s ebbl fakad gonosz tetteivel akar fellkerekedni vetlytrsn, meglakol; sajt magt li meg azzal, amivel vlt ellensgt szerette volna elpuszttani.

A testvrfltkenysg et is megtallhatjuk a Grimm mesk rejtett bugyraiban. A "Hamupipke" cm mesben a lnynak kt testvre van. Mindkett ggs, bekpzelt, hgukkal undokul viselkednek. Taln ez a mese fejezi ki leginkbb, milyen gytr rzs lehet egy gyermek szmra a testvrfltkenysg. Hamupipke kt testvrt a szl knyezteti, szereti, mg Hamupipkvel rosszul bnik, kritizlja. Tulajdonkppen br a testvrek sem kedvesek a fhshz, a lnynak nem a testvreivel van igazbl problmja, hanem a szl rzelmeivel; gy gondolja, valami ok folytn nem kapja, kaphatja meg szeretett. Az is felmerl benne, taln maga a hibs abban, hogy szlei nem gy fogadjk el t, ahogyan testvreit.
Abbl, hogy gyermeknk ugyanazt a mest meslteti velnk vagy olvassa sajt magnak mr szzadjra, rjhetnk, milyen problmk foglalkoztatjk, hogy mirt ppen ez a kedvence. De ha ezzel tnyleg tisztba jvnk, nem szabad a gyermeknk tudtra adni, hogy ismerjk a titkt. Ez ugyanis olyan lenne, mintha titkos napljba olvastunk volna bele az engedlye nlkl, gy rezheti, mintha rajtakaptk volna valami olyan dolgon, amit sajt magnak szeretett volna megtartani. Ha gy tennnk, taln mi magunk szabnnk gtat a felnk irnyul szintesgnek.
Ugyanakkor az is fontos, hogy soha nem szabad a gyermek rszre elmagyarznunk, melyik mesnek mi a mlyebb tartalma, mi az zenete. Ha gy cselekednnk, valsznleg elznnk a mese egyik legnagyszerbb dimenzijt: a varzslatot.


|